برای خرید گرانولا روش مصرف صحیح آن را بیاموزید

سوالی که خیلی از افراد با آن روبه‌رو هستند؛ گرانولا چیست است. ما در این مقاله که از youtube.com اقتباس شده است قصد داریم به صورت کامل به معرفی و بررسی گرانولا بپردازیم. گرانولا به انگلیسی Granola یک خوراک، اسنک یا تنقلات به شمار می‌رود که معمولا در وعده صبحانه یا میان وعده مصرف می‌شود. قبل از خرید گرانولا بهتر است بدانید، گرانول یعنی دانه، گرانولا هم معمولا از غلات (جو دو سر معمولا)، عسل رقیق شده، انواع مغزها و آجیل و خشکبار و در آخر میوه‌های خشک شده تهیه می‌شود.در این مقاله میخواهیم خواص گرانولا و انواع و اقسام مختلف گرانولا و گرانولا بار و طرز تهیه گرانولا که با مواد غذایی مختلفی تهیه می‌شود را برایتان شرح دهیم. نام گرانولا اولین بار به عنوان غلات تجاری یا غلات فرآوری شده در اواخر قرن نوزدهم میلادی ثبت شد و بعدها تغییرات گسترده‌ای در آن صورت گرفت. گرانولا هم می‌تواند به عنوان اسنک و تنقلات در کنار شیر یا ماست استفاده شود هم شیرینی گرانولا به عنوان دسر سرو شود. از جمله خواص گرانولا میتوان به این مورد اشاره کرد که حتی کسانی که در رژیم هستند میتوانند با خیال راحت  مصرف می‌کنند، چون بدن آنها را سالم و قوی می‌کند

طرز تهیه گرانولا بدون فر چگونه است؟

طرز تهیه گرانولا بدون فر چگونه است؟ آیا طرز تهیه گرانولا بدون فر آسان است؟ گرانولا، نوعی خوراکی مقوی است که می‌تواند به عنوان صبحانه یا میان وعده استفاده شود. در روند تهیه گرانولا از انواع مغزیجات و تنقلات استفاده می‌گردد که برخی از آن‌ها شامل؛ بادام، گردو و فندق هستند. همچنین، از مواد تقویتی دیگری مانند خرما، عسل و کشمش نیز در تهیه گرانولا استفاده می‌کنند. گاها، از مواد مغذی و مقوی دیگری همچون؛ جو دوسر، تخم کتان و مواد افزودنی دیگر نیز جهت تهیه گرانولا استفاده می‌شود. گرانولا، می‌تواند با طعم دارچینی، عسلی و کنجدی تهیه شود و همچنین می‌تواند به صورت رژیمی نیز فرآوری گردد. شما بایستی بر اساس ذائقه و سلیقه خود، از هر یک از این مواد اولیه برای تهیه گرانولا استفاده نمائید!

طرز تهیه گرانولا بدون فر

در این دستور، ما طرز تهیه گرانولا بدون فر و درست کردن گرانولا به صورت پایه‌ای را بررسی نموده‌ایم؛ اما در ادامه، شیوه تهیه گرانولا را با شیر و دیگر مواد غذایی توضیح خواهیم داد. در طرز تهیه گرانولا بدون فر، شما به مواد اولیه زیر احتیاج پیدا خواهید کرد:

مواد لازم جهت تهیه گرانولا بدون فر

جو دوسر پرک 2 و نیم پیمانه

دارچین 1 قاشق غذاخوری

تخم کدو 1/2 پیمانه

کشمش 4 قاشق غذاخوری

گردو 1/2 پیمانه

بادام 1/2 پیمانه

پسته 1/2 پیمانه

عسل دو سوم پیمانه

روغن یک سوم پیمانه

نارگیل خشک 4 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه گرانولا بدون فر

در اولین مرحله از طرز تهیه گرانولا بدون فر، شما بایستی بادام و گردوها را کاملا پوست بگیرید. سپس، آن‌ها را بکوبید تا کاملا خرد شوند. سعی کنید کوبیدن را تا جایی ادامه ندهید که مغزیجات تبدیل به پودر شوند! در ادامه، به سراغ کشمش‌ها بروید و آن‌ها را پاک کنید و بشوئید. در ادامه، عسل را در ظرفی تمیز بریزید و آن را بر روی بخار کتری یا سماور قرار دهید تا رقیق شود. در ادامه، پس از روان‌تر شدن عسل، به سراغ دیگر مواد مورد نیاز بروید. روغن را به مقدار گفته شده داخل عسل بریزید و آن را مخلوط کنید. دارچین را پودر کنید و آن را به ترکیب خود اضافه نمائید. نهایتا، کل این ترکیب را هم بزنید تا مخلوط شود و مایعی یکپارچه بدست بیاید.

در ادامه، جو دوسر پرک را به ترکیبات خود بیافزائید و آن را هم بزنید. سعی کنید جو ریخته شده در ظرف کاملا به عسل آغشته شود. این کار را تا چندین بار دیگر نیز انجام دهید تا ترکیب به خوبی هم بخورد. در مرحله بعدی، شما بایستی مغزیجات کوبیده شده را همانند پسته، گردو، بادام و تخم کدو، به ترکیبتان اضافه کنید و آن را کاملا هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شود. پس از اینکه این مراحل را تا این قسمت به پایان رساندید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ترکیبات را بچشید تا میزان شیرینی آن را تشخیص دهید. اگر همچنان می‌خواهید گرانولای شما شیرین‌تر باشد، می‌توانید مقداری دیگر عسل به آن اضافه کنید؛ اما فراموش نکنید که ابتدا عسل را بر روی کتری و با بخار آب رقیق کنید.

سپس، اجاق را روشن کنید و حرارت آن را بر روی ملایم قرار دهید. در داخل یک ظرف نشکن یا فلزی، کاغذ روغنی پهن کنید. مواد ترکیب شده را بر روی کاغذ بریزید و سعی کنید که مواد به صورت یکنواخت، به همه جای کاغذ روغنی بچسبد و روی آن را نیز بپوشانید. بین نیم ساعت تا 45 دقیقه صبر کنید تا مواد شما آرام آرام پخته شوند. سعی کنید هر از گاهی مواد را برگردانید تا موادی که در کف ظرف قرار گرفته‌اند، نسوزند. پس از گذشت نیم ساعت، مواد را از روی گاز بردارید و آن را کناری قرار دهید تا کمی خنک شود. بعد از اینکه حرارت آن از بین رفت، روی گرانولا را با نارگیل، کشمش یا توت خشک تزئین کنید! هم‌اکنون، گرانولای شما آماده سرو خواهد بود.

ترکیبات گرانولا چیست؟

ترکیبات گرانولا یکسان نیست و می تواند با توجه به برند و نوع آن متفاوت باشد. اگر به دنبال این هستید که ترکیبات اساسی گرانولا چیست ما برخی از مواد خشک اولیه که در تهیه گرانولاها استفاده می شوند اشاره می کنیم :

  • جو دوسر (نیمه خام یا کامل)
  • بادام، فندق، وانیل، تخم کدو، کشمش و میوه های خشک (مانند انگور، توت، توت فرنگی و زردآلو)
  • دانه های کامل مانند دانه های گندم، جو، برنج قهوه ای و آرد سیب زمینی
  • شیرین کننده های طبیعی مانند عسل، شهد، شکر و یا شیره های مختلف
  • چربی سالم مانند روغن نباتی، روغن کره، زبانی، بادام و کره

ترکیبات دقیق هر گرانولا به عنوان یک محصول تجاری مختلف است و به طور معمول در بسته بندی های مختلفی به فروش می رسد.

بهتر است قبل از تهیه آن، ابتدا ترکیبات منحصربه فرد آن را مطالعه و نسبت به سلیقه و ذائقه خود، خرید کنید.

آیا گرانولا برای بدن مفید است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن غذاهای گیاهی متنوع (به طور ایده‌آل ۳۰ن نوع گیاه مختلف در هفته) برای ترویج طیف متنوعی از باکتری‌های مفید روده  ضروری و لازم است. همان طور که بالا اشاره کردیم، گرانولا از جو دوسر پرک ، آجیل، دانه ها و میوه های خشک تشکیل شده است. این مواد سرشار از فیبر غذایی و ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول هستند که مطالعات نشان می‌دهد اثرات مفیدی بر تنوع میکروب‌های روده ما دارد. بسیاری از ما به اندازه کافی فیبر مصرف نمی‌کنیم که این ماده برای بهبود سلامت سیستم گوارش و کمک به هضم و جذب غذا در معده بسیار مهم است. از نظر تغذیه ای، ترکیبات گرانولا منابع خوبی از آهن، روی و منیزیم و همچنین ویتامین هایی مانند گروه B و ویتامین E هستند. با این حال، شایان ذکر است که ترکیبات گرانولایی که شما مصرف می‌کنید در مقدار مواد مغذیی که به بدن شما خواهد رسید تاثیر دارد.

گرانولا را با چی بخوریم؟

۱- گرانولا با شیر سرد

در روز‌های شلوغ و پر از مشغله، گرانولا به همراه شیر می‌تواند شما را فول شارژ کند. شیر یکی از ساده‌ترین موادی است که ترکیب آن با گرانولا، طرفداران بسیار زیادی دارد. آماده‌سازی این ترکیب بسیار ساده بوده و به زمان زیادی نیاز ندارد. شما می‌توانید گرانولا را به همراه شیر در یک ظرف مخلوط کنید.

۲- گرانولا با شیر گرم

یکی از روش‌های محبوب مصرف گرانولا در ماه‌های سرد سال، مصرف گرانولا با شیر گرم است. برای این کار هم می‌توانید گرانولا را با شیر در شیر جوش به جوش آورید و حدود دو دقیقه بگذارید که این دو با هم گرم شوند. یا اینکه شیر گرم را گرانولا در کاسه اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه‌ای با هم خوب درگیر شوند. عسل و دارچین، شیره خرما، شیره انگور از جمله چیزهایی است که می‌توانید به گرانولا با شیر گرم اضافه کنید.

۳- گرانولا با ماست

مصرف گرانولا با ماست ساده یک روش مصرف گرانولا است که محبوبیتی جهانی دارد.ترکیب گرانولا با ماست، ارزش غذایی بسیار بالاتر از خوراکی‌های متداول دارد و برای اعضای خانواده مفید‌تر و لذت بخش‌تر است. مصرف ماست به دلیل اینکه سرشار از باکتری‌های مفید برای دستگاه گوارش است در کنار گرانولا که خود حاوی فیبر و پریبیوتیک است، تاثیر زیادی در سلامتی دستگاه گوارش می‌تواند داشته باشد. گرانولا و ماست علاوه بر آنکه در تقویت دستگاه گوارش نقش زیادی دارد، در افزایش قدرت ایمنی بدن نیز بسیار تاثیرگذار است. گذشته از اضافه کردن گرانولا به ماست در کاسه، روش دیگری برای این کار وجود دارد که به آن گرانولای شب مانده می‌گویند. در این روش کافی است در یک شیشه کوچک در دار، مقدار ماست بریزید و بعد مقداری گرانولا اضافه کنید و یک لایه ماست دیگر روی گرانولا بریزید. شیشه را چند ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید تا ماست و گرانولا خوب با هم درگیر شوند و بافت بسیار نرمی پیدا کنند.

۴- گرانولا با ماست میوه‌ای

روش مصرف گرانولا به همراه ماست میوه‌ای نیز، یک ترکیب فوق‌العاده است. در صورتی که از ترکیب ترد و کرمی لذت می‌برید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که گرانولا و ماست میوه‌ای را از دست ندهید. این ترکیب علاوه بر طعم بی‌نظیر، دارای رنگی اشتها‌آور و زیبا است. اگر قصد دارید فرزندان و خانواده خود را به خوردن صبحانه علاقه‌مند کنید، لازم است حتماً این روش را امتحان کنید. روش مصرف گرانولا با ماست میوه‌ای، باعث افزایش میزان کالری دریافتی می‌شود. در صورتی که تمایل به افزایش وزن دارید یا میخواهید کودکتان کالری بیشتری دریافت کند از این روش می‌توانید استفاده کنید که البته خوشمزه‌تر هم هست.

۵- گرانولا با بستنی

در صورتی که قصد دارید وزن خود را اضافه کنید، روش مصرف گرانولا با بستنی می‌تواند برای شما بسیار کمک‌کننده باشد. مصرف گرانولا با بستنی نیز طعم این ترکیب را بسیار دلپذیر می‌کند. سرد بودن بستنی، به همراه جویدن میوه‌های خشک و مغز‌ها، طعم لذت بخشی را به وجود می‌آورد. گرانولا با بستنی، یک میان وعده خنک برای روز‌های گرم تابستان است. ابتدا کف ظرف مقداری گرانولا بریزید. سپس آن را با سس شکلات بپوشانید. یک لایه بستنی به ظرف اضافه کرده و باری دیگر گرانولا به آن اضافه کنید. لازم است که این ترکیب را چند ساعتی درون فریزر قرار دهید. هنگام سرو بر روی آن سس شکلات ریخته و از طعم این معجون شگفت‌انگیز لذت ببرید.

دکمه بازگشت به بالا