یک پروپوزال خوب چه ویژگی هایی دارد؟

انتخاب عنوان پروپوزال و معیارهای یک عنوان خوب

عنوان زیرمجموعه‌ی موضوع است. در عنوان پروپوزال خیلی دقیق تر حیطه‌ی کاری و جمعیت مورد مطالعه مشخص میشود. پیشنهاد میکنم اگر موضوع پژوهشتان را هنوز انتخاب نکرده‌اید، اول مقاله “انتخاب موضوع پژوهش در انجام پروپوزال” را مطالعه کنید و بعد به سراغ ادامه این مقاله بیایید؛ زیرا قبل از انتخاب عنوان باید موضوع شما مشخص شده باشد.

هر پژوهشگر پس از انتخاب موضوع، با چالش دیگری به نام “انتخاب عنوان” مواجه می شود. چالشی که مسیر پیش روی او را به طور دقیق مشخص می کند. جدا از مسائل تئوری نوشتن عنوان پروپوزال که در ادامه توضیح داده خواهد شد، باید بدانید که انتخاب عنوان درست و جذاب در گرو سرچ کردن و دیدن عناوین مقالات مختلف در حیطه‌ی موضوع شما است. قبل از نوشتن عنوان پژوهش، پژوهشگر باید هدف کلی خود را از پژوهش مشخص کرده باشد و بداند دقیقا میخواهد چه کاری انجام دهد.

یک عنوان خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟

نحوه بررسی عنوان خوب؟

برای بررسی عنوان، یکسری روش وجود دارد مثل شبکه‌ی علیت، نمودار استخوان ماهی، نمودار شش کلمه‌ای و… که از بین این روشها نمودار شش کلمه‌ای آسانتر و بهتر است. برای این کار باید بررسی کنید که عنوان شما:

حتما چرایی کار را از خود بپرسید. عنوان هم باید معیارهایی را که در مورد موضوع گفتیم داشته باشد. در واقع یک کار پژوهشی تکراری یا مطالعه‌ای که نتیجه‌ی مفیدی نداشته باشد، هدر دادن زمان و بودجه‌ای است که میتواند برای کار مهمتری صرف شود و نتیجه‌ی بهتری داشته باشد. بنابراین، پس از این که اطلاعات کافی به دست آوردید، هدف خود را مشخص کردید و شرایط را از نظر وجود روشها و ابزار سنجش، لوازم و نیروی انسانی سنجیدید، زمان تأیید کردن عنوان پژوهش است. در انتخاب عنوان پروپوزال چند مسئله مهم را به خاطر داشته باشید!

نکات کلیدی در مورد نگارش عنوان پروپوزال

چند مثال

– بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان شهرستان مهریز در سال 1397 (مطالعه‌ی توصیفی-مقطعی)-  مروری بر درمان‌های رایج و راهکارهای پیشگیرانه جهت درمان شپش سر (مطالعه‌ی مروری)

– بررسی مقایسه تاثیر ماساژ فشاری و آرامسازی بنسون بر میزان اضطراب در بیماران قبل از عمل پیوند کلیه (مطالعه‌ی مداخله‌ای)

سخن پایانی

از نظر بیشتر پژوهشگران، انتخاب عنوان سختترین قسمت پژوهش است؛ چرا که باید جوانب زیادی برای انتخاب آن در نظر گرفته شود. همچنین برای جذاب بودن آن، باید دقت و ایده پردازی زیادی صورت بگیرد. بهتر است برای کار (های) اول تمرکز خود را بیشتر روی یادگیری مسیر بگذارید تا جذاب و جدید بودن پژوهش و سطح علمی مقاله حاصل از پژوهشتان، مخصوصا اگر ترمهای اول دانشگاه هستید. البته این به آن معنی نیست که برای پژوهش (های) اول، حتما باید کاری پیش پا افتاده انجام دهید؛ بلکه منظور این است که یک کار با سطح پایین اما تکمیل شده، بهتر از یک کار با سطح بالا اما ناتمام و رها شده میباشد.

فراموش نکنید، مسیر پژوهش پستیها و بلندیهای زیادی دارد؛ پس بهتر است با قدمهای کوتاه اما محکم شروع کنید تا در اواسط راه پژوهشتان دلزده یا خسته نشوید. اگر میخواهید صفر تا صد پروپوزال نویسی را به صورت کاملا اصولی یادبگیرید پیشنهاد میکنیم دوره پروپوزال نویسی همراه دانشجو را برای شروع انتخاب کنید، مزیت این دوره در بخش عملی، همراهی یک راهنما با شما تا پایان نگارش پروپوزالتان و تصویب آن است و پس از آن برای بقیه بخشهای پژوهش از جمله نگارش مقاله هم میتوانید از همراه دانشجو کمک بگیرید.

خروج از نسخه موبایل