انواع پنل مانیتور و بررسی مزایا و معایب آنها

پنل TN اولین تکنولوژی LCD محسوب می‌شود که وارد بازار شد و با اختلاف، ارزان‌ترین مانیتورهای موجود در بازار را تشکیل می‌دهد و می‌تواند انتخاب خوبی برای مصارف خانگی و حتی اداره‌ها باشد. لازم به ذکر است که مدل‌های گران‌تر این نوع پنل مانیتور نیز در بازار یافت می‌شود که امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند؛ از این رو یک انتخاب عالی برای گیمرهایی که به بازی‌های رقابتی و عنوان‌های eSport علاقه دارند به شمار می‌رود.

مشکل فنی می تواند مربوط به کابل ست تاپ باکس باشد. اگر ستاپ باکس را به یک مدل تلویزیون قدیمی وصل کنید، ممکن است مشکل مشابهی پیش نیاید. دلیلش را می فهمید؟ مدل‌های قدیمی‌تر به سیگنال‌های ورودی کم نیاز داشتند. اما تلویزیون LED اخیر به سیگنال های ورودی قوی نیاز دارد. این ایراد یکی از شایع ترین مشکلات تلویزیون های ال ای دی می باشد. شما می توانید با نمایندگی تعمیر تلویزیون سامسونگ در اصفهان تماس بگیرید تا با ارسال تکنسین به خانه شما بهترین سیگنال ها را شناسایی و مورد شما را بر طرف کند.

پنل TN چیست؟

قیمت بسیار پایین و مقرون به صرفه بودن یکی دیگر از مزیت‌های این پنل به شمار می‌رود و انتخابی عالی برای کاربران با بودجه محدود است.

اولین نکته قابل توجه در پنل‌های TN، زاویه دید آن‌ها است؛ به طوری که با جابه‌جا شدن و نگاه کردن به صفحه نمایش از زاویه دیگر، وضوح تصویر و میزان روشنایی آن دچار تغییر شده و ممکن است تجربه دیداری شما را خراب کند. یکی دیگر از معایب پنل TN، رنگ‌های قابل نمایش آن است که به دلیل قدیمی بودن و قیمت بسیار ارزان، در مقایسه با پنل‌های دیگر کیفیت و وضوح خوبی ندارد.

پنل IPS

پنل IPS به صورت اختصاصی با هدف جبران محدودیت‌های پنل TN طراحی شده است و می‌توان آن را برای هر نوع کاربری استفاده نمود. این نوع پنل‌‌ مانیتور از قیمت بالاتری نسبت به پنل‌های TN برخوردارند اما مشکلاتی نظیر وضوح رنگ و زاویه دید را به همراه ندارند. از کاربری‌هایی نظیر طراحی گرافیکی و حرفه‌ای گرفته تا گیمینگ و حتی انجام کارهای روزمره، مانیتورهای IPS می‌توانند یک گزینه بسیار عالی برای هریک از آن‌ها باشند. امروزه مانیتورهای IPS با قیمت‌های مناسب نیز در بازار موجود هستند و هر کاربری می‌تواند از این تکنولوژی بهر‌ه‌مند شود.

مزایا و معایب پنل IPS

بر خلاف پنل‌های TN، با جابه‌جایی و تغییر زاویه دید یک پنل IPS، شاهد افت کیفیت تصویر و تار شدن صفحه نمایش نخواهید بود. از طرف دیگر پنل‌های IPS رنگ‌ها را بسیار واضح نمایش می‌دهند و با پشتیبانی از فضاهای رنگی مختلف با دقت بالا، بدون شک بهترین انتخاب برای گرافیست‌ها و طراحان حرفه‌ای خواهد بود؛ زیرا این کاربرها برای دریافت بهترین خروجی، به دیدن محتوا در واقعی‌ترین شکل ممکن احتیاج دارند. از دیگر مزیت‌های این پنل می‌توان به روشنایی خوب آن برای نمایش واضح و شفاف تصاویر اشاره کرد.

زمینه‌ای که پنل‌های IPS در آن مشکل داشتند، سرعت تغییر پیکسل‌ها بوده که موجب برخورداری آن‌ها از نرخ تازه سازی پایین‌تر و زمان پاسخگویی زیاد نسبت به پنل‌های TN شده است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، این مشکل کاهش یافته و مانیتورهای IPS با رفرش ریت بالا و زمان پاسخگویی پایین جهت انجام بازی نیز در بازار یافت می‌شوند که جایگزین مناسبی برای مانیتورهای TN به شمار می‌روند. ساخت مانیتور با پنل IPS بیشترین هزینه را در میان پنل‌های دیگر دارد و به همین دلیل، قیمت بالاتری در مقایسه با سایر پنل‌ها دارد.

یکی از هدف‌های این مقاله، آشنایی با انواع پنل‌ مانیتور بود و حال می‌توانید یک انتخاب آگاهانه هنگام خرید مانیتور داشته باشید. پنل مانیتور اهمیت زیادی در تعیین مشخصات، کاربری و حتی قیمت مانیتور دارد؛ از این رو باید زمان تهیه مانیتور، به این مشخصه توجه بسیار زیادی کرد. با توجه به نکات گرفته شده، مانیتورهای IPS به دلیل بهره مندی از کیفیت خوب، نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است و عموماً برای انواع کاربری‌ها مناسب است.

پنل IPS

یکی از شناخته شده‌ترین پنل‌ها در میان پنل‌ها پنل IPS می‌باشد اگر نمی‌دانید IPS مخفف چیست باید بگیم IPS مخفف In Plane Switching به معنی پردازش افقی می‌باشد، این پنل در سال ۱۹۹۶ توسط برند هیتاچی به بازار معرفی شده است که امروزه خیلی از برند‌ها از این نوع پنل بر روی تلویزیون‌های خود قرار می‌دهند، ساختار این پنل به طوری می‌باشد که کریستال‌های مایع به صورت افقی می‌باشند ولی با دریافت نیرو برق زاویه آن‌ها تغییر می‌کند و نور را عبور می‌دهند و دلیل اصلی تفاوت این پنل با دیگر پنل‌ها همین می‌باشد.

مزایای پنل IPS

زاویه دید گسترده: یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند بسیار پرکاربرد باشد و این پنل از آن بهره‌مند است زاویه دید گسترده می‌باشد که دلیل آن همان چیدمان افقی کریستال‌های مایع و تغییر زاویه و چرخش آن می‌باشد. مقاومت بالا در برابر ضربات: این پنل در برابر دیگر پنل‌ها بسیار مقاوم می‌باشد که یکی از مهمترین ویژگی‌های این پنل به حساب می‌آید.
سرعت بالای پاسخ دهی پنل: قرار‌گیری کریستال‌های مایع به صورت افقی و نوع چرخش آن‌ها هنگام دریاف برق موجب سرعت بالای پاسخ دهی نیز می‌شود، این پنل از پنل‌هایی مانند پنل VA سرعت پاسخ دهی بالاتری دارد.

معایب پنل IPS

از معایب این پنل می‌توان کنتراست پایین آن را بیان کرد که بسیار عیب بزرگی به حساب نمی‌آید و فقط زمانی متوجه آن می‌شوید که در کنار دیگر پنل‌ها قرار دهید. البته اگر قصد استفاده حرفه‌ای از تلویزیون دارید و دقت رنگی بسیار بالا برای شما اهمیت بسیاری دارد، گزینه‌های بهتری نیز وجود دارند. اما به طور کل و برای استفاده‌های روزمره، این پنل کاملاً مناسب است.  قیمت نسبتاً بالاتر را می‌توان به عنوان یکی دیگر از معایب این تلویزیون نام ببریم. قیمت تلویزیون IPS نسبتاً بالاتر می‌باشد. اما باتوجه به مزایا متعددی که تلویزیون‌های IPS فراهم می‌کنند، همچنان ارزش خرید بالایی دارند.

پنل VA

پنل دیگری که در این مقاله به آن می‌پردازیم پنل VA می‌باشد VA مخفف Vertical Aligment به معنی چیدمان عمودی می‌باشد، همانطور که گفتیم نوع قرارگیری و اندازه تغییر زاویه کریستال‌های مایع تفاوت میان پنل‌ها را ایجاد می‌کند، در این پنل چیدمان کریستال‌ها به صورت عمودی می‌باشد اما پس از دریافت ولتاژ کریستال‌های مایع با تغییر ۹۰ درجه به حالت افقی در می‌آیند. همچنین پنل VA یکی دیگر از پنل‌های محبوب بازار به حساب می‌آید. قیمت نسبتاً کمتر این پنل‌ها یکی از دلایل محبوبیت آن در بازار محسوب می‌شود.

ویژگی‌های پنل VA

 

  • روشنایی بالا
  • کنتراست بالا
  • قیمت مناسب و حتی پایین
  • زاویه دید محدود تر
  • مقاومت کمتر به نسبت دیگر پنل‌ها
  • مصرف انرژی بیشتر

مزایای پنل VA

روشنایی عالی: این نوع پنل به نسبت دیگر پنل‌ها روشنایی بسیار بالاتری دارد که از مهمترین مزایای این پنل به حساب می‌آید.

کنتراست بالا: این ویژگی که روی کیفیت تصویر تاثیر دارد ویژگی اصلی این تلویزیون به شمار می‌رود و این پنل به کنتراست بالای خود معروف است.

رنگ مشکی عمیق: این پنل به نسبت دیگر پنل رنگ مشکی را عمیق تر و بهتر نمایش می‌دهد که تجربه خوبی از تماشا فیلم برای شما رقم می‌زند.

دکمه بازگشت به بالا